Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce
prowadzonego przez Województwo Małopolskie w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt pn. Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce rozpoczął się 1 lipca br. Projekt jest kierowany do uczniów zawodowych szkół ponadgimnazjalnych, dla których Powiat Tarnowski jest organem prowadzącym.
Należy jednak zaznaczyć, że w okresie poprzedzającym rozpoczęcie Projektu trwały bardzo intensywne prace przygotowawcze. W porozumieniu ze Szkołami przygotowywano ofertę zajęć kluczowych oraz kursów zawodowych „miękkich” i „twardych”. Oferta szczególnie kursów zawodowych konsultowana była z uczniami. Opinia uczniów z oczywistych powodów była wiążąca dla projektodawców – to uczniowie byli ostatecznymi beneficjentami Projektu, to uczniowie mieli uczestniczyć w zajęciach kluczowych i kursach branżowych. O ile celem zajęć kluczowych było szybkie wsparcie uczniów, w przypadku zajęć wyrównawczych uzupełnienie braków wiedzy i umiejętności w przedmiotach matematyczno – przyrodniczych, a w przypadku zajęć rozszerzających wzbogacanie o wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę przedmiotową, to w przypadku kursów zwiększenie wartości rynkowej o dodatkowe kwalifikacje „miękkie” i „twarde”.
Biuro Projektu zorganizowano w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Tuchowie. Na realizatora Projektu działającego w imieniu Powiatu wybrany został Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Tuchowie. Wybór tej Szkoły nie był przypadkowy – w Szkole funkcjonował Ośrodek Dokształcenia i Doskonalenia Zawodowego w Tuchowie, który miał doświadczenie w organizacji dokształcania młodocianych. Podstawowym zadaniem Realizatora Projektu było przygotowanie logistyczne Projektu. Oprócz ZSP w Tuchowie w Projekcie uczestniczyć będą pozostałe szkoły zawodowe, tj: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Ciężkowicach, Zespół Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Zakliczynie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Ryglicach, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Żabnie, Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Gromniku, Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Skrzyszowie i Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Radłowie. W okresie wakacyjnym przygotowany został Regulamin rekrutacji – podstawowy dokument regulujący zasady rekrutacji uczniów do Projektu oraz wzory dokumentów potwierdzających realizację zajęć. W okresie wakacyjnym – zgodnie z założeniami Projektu, wyłonieni zostali szkolni Liderzy PRS.
W okresie od 1 września br do 31 grudnia 2010 roku uczestniczyło 1099 uczniów w następujących zajęciach kluczowych:
• chemia z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – zajęcia wyrównawcze (42)
• fizyka z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – zajęcia wyrównawcze (12)
• j angielski z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – zajęcia wyrównawcze (74)
• matematyka z wykorzystaniem narzędzi informatycznych –zajęcia wyrównawcze (312)
• j. niemiecki. z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – zajęcia wyrównawcze (124)
• matematyka – zajęcia wyrównawcze (15)
• j. niemiecki- zajęcia wyrównawcze (60).
• j angielski z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – zajęcia rozszerzające (151)
• matematyka z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – zajęcia rozszerzające (269)
• j. niemiecki z wykorzystaniem narzędzi informatycznych – zajęcia rozszerzające (40)
Oferta zajęć kluczowych - można potwierdzić, została przez uczniów oceniona pozytywnie. Mocną stronę zajęć wyrównawczych była niewielka ale wystarczająca liczba godzin zajęć (15 -25 godzin). Uczniowie podczas zajęć uzyskiwali faktyczną pomoc w przypadku trudności w nauce od nauczyciela, który znał uczniów i miał o zakresie trudności w nauce przedmiotu, jak również możliwość poszerzenia swoich umiejętności oraz wyjaśnienia trudniejszych zagadnień.
Drugą grupą były zajęcia branżowe, w których łącznie uczestniczyło 400 uczniów. Były to:
• kurs nauki jazdy kat. B (29)
• kurs nauki jazdy kat. B+E (24)
• kurs barmański (9)
• kurs kelnerski (20)
• operator wózka widłowego (28)
• PHP i MySQL (24)
• AutoCad (12)
• Photoshop (15)
• Księgowość w małej firmie (16)
• Kurs księgowości I stopnia (11)
• SOGA (15)
• SUBIEKT (15)
• SOHO (15)
• PŁATNIK (12)
• Kasa fiskalna (78)
• kurs języka C++/C# (10)
• Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej (10)
• Diagnostyka pojazdowa (35)
• Administrator sieci (22)
Równolegle, z realizacją pierwszej tury kursów kontynuowano konsultacje z uczniami oraz w szkołach odbywały się spotkania informacyjne z rodzicami. Odnotować należy bardzo życzliwe podejście uczniów i rodziców oraz uczących do Projektu. Prezentacja Projektu wzbudziła duże zaciekawienie oraz rozbudziła oczekiwania uczniów i rodziców. Analiza postaw uczniów po pierwszych czterech miesiącach trwania Projektu potwierdziła duże zaangażowanie. Uczniowie bardzo poważnie podchodzili dodatkowych obowiązków związanych z udziałem w zajęciach. Wysoka była również ocena zajęć kluczowych i branżowych prowadzonych przez Wykonawców.
W pierwszym okresie, tj. do 31 grudnia 2010 r. z budżetu Projektu na zajęcia kluczowe i kursy branżowe wydatkowano łącznie