Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (tj. Dz. U. Nr 115, poz. 728 z 2008 r. ) oraz Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. Nr 217 poz. 1837 z 2005 r) - określa zasady przyjmowania osób i funkcjonowania tych placówek. W myśl cytowanej ustawy osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu i której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
Do Domu kieruje się na podstawie pisemnego wniosku osoby ubiegającej się o skierowanie złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania lub pobytu.
Decyzję kierującą do domu odpowiedniego dla stanu zdrowia ubiegającej się osoby – wydaje właściwy dla tej osoby organ gminy oraz ustala opłatę za jej pobyt.
Decyzję o umieszczeniu w domu z upoważnienia Starosty Powiatu Tarnowskiego wydaje Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowie.
Na terenie Powiatu Tarnowskiego funkcjonuje 9 domów pomocy społecznej w tym 6 samorządowych i 3 prowadzone na zlecenie przez inne podmioty i są to:
Domy samorządowe:
Domy podmiotów niepublicznych:
Funkcjonujące na terenie Powiatu Tarnowskiego domy pomocy społecznej w ostatnim okresie przeszły wiele przeobrażeń. Zmianie uległy warunki pobytu mieszkańców, struktura zatrudnienia oraz ich wygląd i estetyka. Obecnie duża uwaga skupiana jest na działaniach zmierzających do osiągnięcia przez wszystkie domy w Powiecie Tarnowskim obowiązującego standardu usług i uzyskania zezwolenia Wojewody na ich prowadzenie. Zgodnie z zapisem ustawy z dnia 12 marca 2004 roku – od stycznia 2009 roku nie będzie można kierować osób do domów, które nie osiągnęły standardu i funkcjonują na podstawie zezwolenia warunkowego.